مختارپور در گفتگو با لیزنا مطرح کرد:

شیوه‌نامه جدید کتابخانه ملی در جریان عمل و بتدریج اصلاح می‌شود


تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۴/۶ - ۱۶:۱۵:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۴۰۳/۴/۶ - ۱۶:۲۴:۲۱
شیوه‌نامه جدید کتابخانه ملی در جریان عمل و بتدریج اصلاح می‌شود
علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: مواردی در شیوه نامه جدید هست که حتما اصلاح خواهیم کرد و شکی راجع به آن نیست.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار لیزنا درباره تدوین شیوه نامه جدید که مورخ فروردین 1403 تدوین شده است و انتقاداتی به آن شده بود، گفت: کتابخانه ملی شیوه نامۀ مصوب نداشت. در تاریخ 29 بهمن 1399 در دوره ریاست قبلی آیین نامه ای در 10 ماده و 19 بند و بدون تبصره به تصویب کمیسیون دائمی هیأت امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی رسیده است که شیوه نامه ای برای آن تدوین نشده بود و مشکل حقوقی وجود داشت که ما ناگزیر به تدوین شیوه نامه بودیم.

 

 مواردی در این شیوه نامه هست که حتما اصلاح خواهیم کرد و شکی راجع به آن نیست

 وی ادامه داد: اما مثل هر شیوه نامه جدیدی در این شیوه نامه ای که منتشر شده هم قطعا اشکالاتی وجود دارد، حالا باید در مرحل عمل اصلاح شود و دیگر اینکه این شیوه نامه در بخش هایی هم برخی مشکلات اجرایی داشته به عنوان مثال ما گفتیم اگر عضویت تمام شود باید تمدید کنید. طبیعتا یک ماه قبل از پایان عضویت باید عضو مطلع باشد و تمدید کند اما ما شیوه نامه را ابلاغ کردیم و فرض کنید همان روز، عضویتِ فرد تمام شود تا این عضو بخواهد برگه بدهد و درخواست دهد، عضویتش قطع شده است. بنابراین ما باید حداقل عضویت تمامی اعضا را سه ماه تمدید میکردیم و اعلام میکردیم تا در این فاصله افرادی که عضویتشان تمام می شود بیایند برگه ها و درخواستهای تمدید عضویت را بدهند، و این صورت نگرفته است. بنابراین مواردی در این شیوه نامه هست که حتما اصلاح خواهیم کرد و شکی راجع به آن نیست.

 

 گوش شنوایی هستیم برای هر پیشنهاد، اعتراض، انتقاد، بحث و طرح جدیدی که ما را در این قضیه کمک کند

علیرضا مختارپور گفت: ما تاکنون همواره انتقادها و پیشنهادها را در مورد تمام مسائل کتابخانه ملی شنیده‌ایم و می شنویم.

وی تاکید کرد: برای استفاده بهینه از کتابخانه ملی، مخازن و منابع آن مطابق ماموریتهای کتابخانه ملی و در چهارچوب اهداف آن و بهترین خدمات دادن به کاربران، هم از طریق برخط و هم از طریق حضوری پیشنهادها را می شنویم.

او گفت: برای کمک به انجام وظایف کتابخانه ملی و اهدافش، گوش شنوایی هستیم برای هر پیشنهاد، اعتراض، انتقاد، بحث و طرح جدیدی که ما را در این قضیه کمک کند.

مختارپور تاکید کرد: ما به دنبال این هستیم و پیش نیاز چنین بحثی این است که شخص پیشنهاد دهنده و یا معترض و منتقد خودش را از این تصور یا در واقع از این نظریه که کتابخانه ملی هم مانند کتابخانه عمومی یک قرائت‌خانه است رها کند چون تا از این نظریه جدا نشود قضیه حل نمی شود.

مختارپور گفت: باید اول بپذیریم که کتابخانه ملی محدودیت هایی در فضا و امکانات دارد و از طرفی باید بیشترین خدمات را در سطح ملی منبطق با اهدافش انجام دهد و بعد بتوانیم مشکلات موجود را حل کنیم.

وی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار لیزنا مبنی براینکه با توجه به اینکه خیلی از افراد می توانند با عضویت موقت نیاز مطالعاتی خود را بر طرف کنند و با توجه به اینکه کتابخانه ملی خانه کتابداران است آیا بندی در شیوه نامۀ عضویت برای این افراد اضافه خواهد شد، گفت: می توان با گذاشتن قیدی به عنوان مثال عضویت موقت با موضوع پژوهشی برای اینکه نام آنها در شیوه نامه بیاید ضمن اینکه تبعیضی صورت نگیرد، بندی را اضافه کرد.

 گفتنی است این مطلب بخشی از سلسله مباحثی است که لیزنا با همکاری کتابخانه ملی برای تبیین موضوعات مربوطه و تلاش برای رفع مشکلات در پیش گرفته و بتدریج مطالب دیگری نیز منتشر می‌شود. همچنین لیزنا از نظرات مخاطبان استقبال می‌کند.