«مرجع مجازی» خدمتی برای عموم مردم


تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۳/۲۶ - ۱۱:۵۰:۰
آخرین تاریخ بروزرسانی: ۱۴۰۳/۳/۲۶ - ۱۸:۱۵:۳
«مرجع مجازی» خدمتی برای عموم مردم
خدمات «مرجع مجازی» در کتابخانه ملی یکی از خدمات پراستقبال و برخط برای عموم مردم به خصوص گروه‌های خاص است.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، خدمات «مرجع مجازی» در کتابخانه ملی که در حال حاضر بر پایه پست الکترونیکی، پیامک، گفتگوی آنلاین و شبکه های اجتماعی ارائه می گردد نوعی خدمات برای کاربران اعم از عضو و غیرعضو کتابخانه ملی است که به دلایل مختلف امکان حضور فیزیکی در ساختمان کتابخانه ملی را ندارند.

در این نوع خدمت، کاربران می توانند ۷ روز هفته و ۲۴ ساعته درخواست‌های خود را به صورت آفلاین از طریق بخش «از کتابدار بپرسید» به نشانی http://ask.nlai.ir با تکمیل فرم‌های پست الکترونیکی و پیامک ارسال و روزهای اداری شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ الی ۱۴ به صورت آنلاین با کارشناس مرجع مجازی گفتگو و پاسخ پرسش‌های خود را در اسرع وقت دریافت نمایند.

همچنین کتابداران بخش مرجع حضوری نیز پاسخگوی پرسش‌های اعضا از ساعت 8 صبح الی 20 شب با شماره های 81622609 ـ 81623020 ـ 81622729 ـ 81622760 ـ 81622323 می‌باشند.

گفتنی است در کنار خدمات ذکر شده، خدمت «تحویل منابع» نیز از دیگر امکانات بهره مندی غیرحضوری از منابع کتابخانه ملی است. در این نوع خدمت که بصورت برخط و بر اساس مقررات و رعایت قانون حق مولف طراحی شده است، کاربران عضو و غیرعضو می می توانند درخواست‌های خود را به صورت ۲۴ ساعته ارسال نمایند و حداکثر طی دو روز کاری فایل منابع موردنیاز را دریافت نمایند.

 بر اساس اعلام معاونت کتابخانه ملی ماهانه بصورت میانگین 300 پرسش در زمینه منابع، جستجوی ویژه و موضوعات پژوهشی و نیز 150 درخواست تحویل منبع به کاربران پاسخ داده می شود.

در سال 1402 سامانه مرجع مجازی از دید کاربران برترین سامانه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با کسب 91 درصد عالی و 7 درصد خوب، شناخته شده است. لازم به ذکر است کتابداران کتابخانه ملی سال‌هاست با ارسال فایل به طرق مختلف، درخواست‌های افراد توانخواه را پاسخ می‌دهند.

با توجه به اینکه در ساخت ساختمان کتابخانه ملی پیش‌بینی‌های لازم برای تردد توانخواهان به تالارها صورت نگرفته، به زودی خدمات دهی به صورت گسترده‌تری با تدوین شیوه‌نامه خدمات برخط تسهیل می‌یابد تا کاربران به ویژه گروه‌های خاص بتوانند از خدمات کتابخانه ملی بهره‌مند شوند.

ابلاغ شیوه نامه عضویت جدید هیچ‌گونه محدودیتی را برای استفاده از امکانات کتابخانه ملی ایجاد نکرده است و هم اکنون افراد توانخواه همچون سابق می توانند از خدمات کتابخانه استفاده کنند و نیز، گروه دستیاران داوطلب می‌توانند مانند گذشته با سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران جهت همکاری و همیاری با این گروه خاص در ارتباط باشند.