دکتر حکاک علامه رفیعی را عالم، فیلسوف، عارف و دارای زعامت دینی در جامعه برشمرد که مرد میدان تفسیر اسفار بوده است.
به گزارش روابط عمومی مرکز اسناد و کتابخانه ملی قزوین: نشست بررسی جایگاه علمی علامه آیت الله سید ابوالحسن رفیعی قزوینی با حضور اعضای هیات علمی دانشگاه ها و جمعی از علاقه مندان در سالن علامه رفیعی برگزار شد.
دکتر محمد حکاک گفت: علامه رفیعی تحت تأثیر استادان برجسته زمانه اش بود ولی در این بین تأثیری که ایشان از میرزا حسن کرمانشاهی داشت بسیار جالب است، علامه گرچه یک فیلسوف صدرایی بوده تا جایی که مرحوم آشتیانی ایشان را مرد میدان تفسیر اسفار می داند، ولی سبک نوشتن ایشان متأثر از میرزا حسن که یک فیلسوف سینایی هست قرار دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) افزود: ایشان بهره هوشی بالا، حافظه ای قوی و دقت بسیار بالایی داشته، عالم به نجوم و ریاضیات و به همین دلیل هست که دکتر حسین نصر ایشان را خواجه نصیر زمان معرفی می کند.
دکتر حکاک گفت: ایشان نه تنها در خوشنویسی (نسخ و تحریری) بسیار متبحر بوده بلکه ظریف گویی اش را شاید بتوان با مرحوم بدیع الزمان مقایسه کرد. وی یادآور شد: علامه علاوه بر این که عالم و فیلسوف است مرجعیت و زعامت دینی مردم را هم بر عهده دارد. علامه سیدابوالحسن رفیعی قزوینی اهل عرفان بوده، شرح دعای سحر ایشان نمونه ای از اشراف ایشان به عرفان نظری هست. حکاک افزود: دکتر سید حسین نصر نقل کرده که یک روز وقتی خدمت ایشان رسیدم در غیابشان دیدم تفسیر مثنوی در کتابخانه هست برداشتم و دیدم حاشیه نویسی های بر کتاب دارند.
در ادامه این نشست که با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان و مرکز اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد. محمدرضا بندرچی پژوهشگر و نویسنده کتاب حکمت ابوالحسن گفت: شناخت دقیق از شرایط زمان و مکان از مهم ترین دلایلی بود که علامه رفیعی را به عنوان شخصیت علمی و دینی برجسته مطرح کرد، وقتی کتاب ضد شیعی الخطوط العریضه در کویت نوشته شد ایشان به عنوان یک عالم دینی معتقد به تقریب مذاهب اسلامی، کتاب عقاید الامامیه را نوشت و مطالب کتاب الخطوط العریضه را رد کرد.
وی افزود: در کتاب حکمت ابوالحسن، زندگینامه علامه رفیعی با تأملی بر آثار علمی و عملی ایشان آورده و به خطبة نخست نهجالبلاغه، مشهور به توحیدیه پرداخته شد. مرحوم قزوینی این شرح را به روش فلسفی و با تأثیر پذیرفتن از حکمت صدرایی نگاشته است. محتوای این خطبه نیز سرشار از مباحث عقلی و حکمی است. بندرچی گفت: شخصیت علمی علامه منشأ پرورش شاگردان برجسته ای چون امام (ره)، علامه حسن زاده آملی، جلال الدین آشتیانی، دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی و سیدحسین نصر بوده است.
دکتر حمید عابدی ها عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) به عنوان دبیر نشست به بررسی جایگاه علامه در میان جامعه دانشگاهی پرداختند و بر ضرورت جمع آوری آن دسته از آثار ایشان که به صورت روایی و کتبی در میان مردم وجود دارد تأکید نمودند.