از متخصص اسناد بپرسيد
صفحه هاي مرتبط
 
پربازديدهاي امروز
 
 

 

تعداد مشاهده خبر :418
btnSendToFriend
بروجردی در سومین کنگره متخصصان علوم اطلاعات ایران:کتب درسی رشته کتابداری نقد شود
تاريخ درج خبر : 1396/08/14 12:26:59 ب.ظ
سومین کنگره سالانه متخصصان علوم اطلاعات ایران در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سومین کنگره سالانه متخصصان علوم اطلاعات ایران با تلاش انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و به میزبانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در سالن قلم مرکز همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
در ابتدای این نشست اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، با اشاره به سابقه انجمن کتابداران و اطلاع رسانی ایران گفت: شناسنامه‌دار کردن یک انجمن، شکل دادن و هویت دادن به آن انجمن است و انجمن کتابداران و اطلاع رسانی ایران، در دوره اصلاحات شکل مُدونی به خود گرفت.
او افزود: رویکرد آقای خاتمی، رئیس دولت اصلاحات در جهت تکوین جامعه مدنی و توزیع قدرت بین آحاد مردم و اصحاب فکر و اندیشه بود. به طوریکه این قدرت منسجم شده و در قالب نهادهای کوچک مشارکت مدنی را به همراه داشته باشد؛ یعنی همان طرح شکل‌گیری NGOها.
بروجردی با اشاره به حضورش در وزارت کشور اظهار کرد: در آن زمان دو رسالت را برعهده داشتم، یکی راه‌اندازی شوراهای شهر و روستا و دیگری شناسنامه‌دار کردن تشکل‌ها که با موانع بسیاری روبه‌رو بود؛ چرا که قانونی در اینباره وجود نداشت و تنها ماده 182 در برنامه سوم گنجانده شد.
Show full size image.

 
مبنی براینکه دولت موظف است تسهیلاتی ایجاد کند تا مردم داوطلبانه برای شکل‎‌دهی نهادهای مدنی اقدام کنند.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با تاکید بر فشارهای دولت‌های نهم و دهم بر سازمان‌های غیردولتی گفت: این فشارها علاوه‌بر آسیب‌، منجر به رشد و بلوغ این تشکل‌ها شد. ضمن اینکه علیرغم مخالفت ما عنوان NGO"" به «سمن» تغییر نام یافت.
او در ادامه گفت: ایده اولیه ما این بود که این انجمن‌ها ضمن کار تخصصی با یکدیگر تعامل کرده و خانه و تشکل‌های غیردولتی را تشکیل دهند و این خانه برای نظام، تصمیم‌ساز شود.
بروجردی با بیان اینکه انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران در جامعه مغفول مانده است، تصریح کرد: پیشنهاد من این است که مباحث مطرح شده در این انجمن در دانشگاه‌ها تدریس شود و طرح‌های پژوهشی به نقد مباحث عنوان شده در کتب درسی بپردازند.
همچنین در این نشست، علی زرافشان معاون وزیر آموزش و پرورش در سخنانی اظهار داشت: ورود فناوری و ارتباطات به زندگی مردم از سه دهه قبل آغاز شده و در این سه دهه دو دیدگاه مطرح شده است. اول؛ نگاه ابزاری است که معتقد است ورود فناوری در هر عرصه‌ ابزاری است که ارائه خدمات به مسئولین و کاربران را تسهیل کند. دوم؛ رویکرد پارادایمی یا تجربه عملی که می‌گوید با ورود فناوری در تمام عرصه‌های زندگی بشر، تحول ایجاد شده است. زرافشان در ادامه تصریح کرد: تجربه نشان داده که نگاه دوم درست‌تر و به واقعیت نزدیک‌تر است.
فریبرز خسروی نیز در این کنگره گفت: متاسفانه در زمینه‌های کتابداری برخی روش‌های سنت گرا را انتخاب کرده اند و هنوز در محدوده‌های کاما، ویرگول و نقطه ویرگول هستند.
وی افزود: برخی نیز مباحث لوکسی را در زمینه کتابداری مطرح می‌کنند که متاسفانه هیچیک از این دو دیدگاه نیاز‌های امروز جامعه کتابداری را پاسخ نمی‌دهد.
رئیس انجمن کتابداری ایران گفت: تلاش ما در سومین کنگره سالانه متخصصان علوم اطلاعات ایران پاسخگویی به نیاز‌های روز جامعه در حوزه کتابداری است.
وی افزود: شعار این کنگره حفظ و اشاعه میراث مکتوب، میراث دیجیتال به منظور انتقال آن به نسل‌های آینده است.خسروی گفت: امیدواریم مباحث این کنگره به نتایج قابل قبولی برای رفع کنونی مشکلات امروز برسد.
لازم به ذکر است سومین کنگره سالانه متخصصان علوم اطلاعات ایران با همکاری ایرانداک، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همچنین با همکاری آرشیو صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به مدت دو روز در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در حال برگزاری است.
آرشيو اخبار

بازگشت
نظرات كاربران
ارسال نظرات

نام:
ايميل: (نمايش داده نمي شود)
توضيحات:

تصویر امنیتی
کد نمایش داده شده فوق را در فیلد زیر وارد نمایید.