راهنمای کتابداران و آرشیویست های مرجع
برای آرشيويست های مرجع
- American Library Association Archive
- Standards for Archival Description: A Handbook
- Archivegrid
- Unesco Archive Portal
- Society of American Archivists
- List of World Archives
- International Council on Archives
- Multilingual Archival Terminology
- International Council on Museum
- Coordination Council of Audio-visual Archives Associations
معرفی پایگاه های اطلاعاتی
پايگاه های اطلاعاتی فارسی
کتاب
- خانه كتاب ايران
- پايگاه اطلاع رسانی كتابخانه های ايران
- كتابخانه ديجيتال ملی
- كتابخانه ديجيتال نور
- كتابخانه مجازی ايران
- كتابخانه ديجيتالی ديد
- كتابخانه ديجيتال اهل البيت عليهم السلام
- كتابخانه الكترونيكی تبيان
نشریه و مقاله
- نما متن نشريات ايران
- متن كامل مقاله های فارسی و انگليسی
- بانك نشريه های تخصصی
- پايگاه اطلاعاتی نشريه های دانشگاه تهران
- بانك اطلاعات نشريه های كشور
- پايگاه اطلاع رسانی سراسری اسلامی (فارسی– عربی)
پایان نامه
پايگاه های اطلاعاتی لاتين
کتاب
- موتور كاوش كتاب
- پايگاه فروش كتاب
- كتابخانه ديجيتال پروان-مركز تحقيقات مخابرات
- Libraries of the world and their catalogues on the internet
- National libraries catalogue world wide
نشریه و مقاله
- متن كامل مقاله های علوم كتابداری و اطلاع رسانی
- پايگاه های اطلاعاتی نشريه ها و مقاله های حوزه های موضوعی مختلف
- مقاله های الكترونيكی حوزه پزشكی
- نشريه های حوزه مهندسی
پایان نامه
- Networked Digital Library of Theses and Dissertations
- Dissertations & Abstract Database
- Theses Canada Portal
- (Theological Research Exchange Network (TREN
- Dissertations & Abstract Database
- Guide To Electronic Theses and Dissertations
- Digital Library of ETDs :Electronic Theses and Dissertations
- Australian Digital Theses Program
پرسش های ارائه خدمات مرجع مجازی
خدمات مرجع مجازی (ازكتابدار بپرسید) با هدف در دسترس قرار دادن خدمات مرجع برای عموم افراد فارغ از محدودیت های زمانی و مكانی آن ها، از سال 1384 از طریق وب سایت كتابخانه ملی در اختیار محققان و پژوهشگران قرار گرفته است. این خدمات، امكان پرسش و پاسخ و بهره گیری از نظرات كارشناسان و متخصصان اطلاع رسانی را به صورت غیر حضوری برای كلیه كاربران فراهم می كند.
- خدمات مرجع مجازی كتابخانه ملی چه خدماتی است؟
خدمات مرجع مجازی كتابخانه ملی خدمات مرجع غیر حضوری كتابخانه است كه با استفاده از تكنولوژی های ارتباطی پست الكترونیكی، گفتگوی همزمان، فكس و پیامك امكان پاسخگویی به سوالات مرجع كاربران را فراهم می كند.
- چه كسی می تواند از خدمات مرجع مجازی استفاده كند؟
استفاده از این خدمات برای عموم كاربران آزاد است. جهت استفاده از این خدمات نیازی به عضویت در كتابخانه نیست.
- هزینه استفاده از خدمات مرجع مجازی چگونه است؟
استفاده از خدمات مرجع مجازی رایگان است.
- به چه نوع پرسش هایی از طریق خدمات مرجع مجازی پاسخ داده می شود؟
پرسش هایی كه می توان از طریق خدمات مرجع مجازی ارسال نمود متنوع است. شما میتوانید در مورد خدمات و منابع كتابخانه ملی سوال مطرح فرمایید، لیست منابع در حوزه موضوعی خاص را از این طریق دریافت كنید و نیز پرسش های پژوهشی خود را از طریق تكمیل فرم های پرسش، با كتابداران مرجع مجازی مطرح فرمایید.
- چه نوع پرسش هایی از طریق پیامك پاسخ داده می شوند؟
به دلیل محدودیت در ارسال متن (حداكثر 160 كاراكتر)، در خدمات مرجع مجازی با پیامك، سوالاتی را از این طریق مطرح فرمایید كه نیاز به پاسخ كوتاه دارند.
- چه نوع پرسش هایی را باید از طریق تكمیل فرم پست الكترونیكی ارسال كرد؟
پرسش هایی كه پاسخ آن ها نسبت به پیامك طولانی تر است و به ویژه در پاسخ به آن ها نیاز است فایل و یا فایل هایی حاوی اطلاعات و یا لیست منابع ضمیمه گردد از این طریق ارسال فرمایید.
- چرا پیامك دریافت نمی كنم؟
در صورتی كه شما پیام های تبلیغاتی را بسته و یا بلاك كرده اید، امكان دریافت پیامك های ارسالی از طریق خدمات مرجع مجازی را نخواهید داشت.
- آیا امكان ارسال فایل از طریق گفتگوی همزمان (چت) وجود دارد؟
بله، از طریق گفتگوی همزمان امكان ارسال فایل حاوی اطلاعات و یا فایل حاوی لیست منابع وجود دارد.
- آیا امكان دریافت متن گفتگوی همزمان وجود دارد؟
بله، در صورتی كه تمایل به دریافت متن گفتگو را دارید بر روی گرینه «دریافت متن از طریق پست الكترونیكی» در سمت چپ صفحه گفتگو كلیك نمایید.
- چه كسی به پرسش ها پاسخ می دهد؟
پاسخ پرسش های ارسال شده از این طریق، توسط كتابداران مرجع مجازی و یا متخصصان اسناد تهیه می شود.
- چه نوع پاسخی به پرسش ها داده می شود؟
به تمام پرسش ها در حد رفع نیاز كاربر، پاسخ داده خواهد شد. ارسال اطلاعات تمام متن با توجه به امكانات كتابخانه ملی انجام می شود. همچنین در صورت لزوم، پایگاه های اطلاعاتی مرتبط و نیز نحوه جستجو در آن ها نیز معرفی می گردد.
- چگونه می توانم پرسش خود را مطرح كنم؟
با مراجعه به سایت كتابخانه ملی www.nlai.ir از طریق لینك «از ما بپرسید» می توانید با توجه به نوع پرسش خود از طریق پست الكترونیكی، گفتگوی همزمان ، پیامك یا فاكس پرسش خود را مطرح كنید.
- از چه طریقی می توان پاسخ پرسش خود را دریافت كرد؟
در خدمات مرجع مجازی از طریق پیامك، پاسخ به تلفن همراه كاربر ارسال می شود. در خدمات مرجع پست الكترونیكی كاربر پس از تكمیل وب فرم و ارسال آن شماره پیگیری دریافت می كند. سپس برای مشاهده پاسخ خود پس از مدت زمان اعلام شده باید مجددا به سایت كتابخانه ملی، بخش «از ما بپرسید» مراجعه كرده و با وارد كردن شماره پیگیری و آدرس پست الكترونیكی خود، پاسخ را مشاهده خواهد نمود.
- پاسخ هر سوال چقدر طول می كشد؟
طول این مدت، به نوع سوال و نیز ترافیك میز مرجع مجازی بستگی دارد؛ پرسش هایی كه به پاسخ های كوتاه نیاز دارند طی یك روز كاری، و پاسخ پرسش هایی كه نیاز به بررسی و جستجوی بیشتر دارند، حداكثر تا پنج روزكاری پس از دریافت، ارائه خواهد شد.
- درهر بار استفاده از خدمات پرسش از كتابدار چه تعداد پرسش را می توان مطرح كرد؟
در هر بار استفاده از این خدمات می توان حداكثر تا سه پرسش را در یك فرم پرسشنامه وارد كرد.
- چگونه می توان از دریافت پرسش خود توسط كتابدار مرجع اطلاع پیدا كرد؟
به محض دریافت پرسش شما پیامی با این مضمون نمایش داده می شود:
« فرم پرسشنامه شما دریافت شد. پاسخ حداكثر طی مدت پنج روزكاری ارائه خواهد شد. كد رهگیری شما:.....»
- چگونه می توان از دریافت پاسخ سوال خود توسط كتابدار مرجع اطلاع پیدا كرد؟
به محض دریافت ارسال پاسخ از سوی كتابدار مرجع مجازی، پیامكی با این مضمون نمایش داده می شود:
پاسخ پرسش به آدرس پست الكترونیكی شما ارسال گردید.
- پرسش خود را به چه زبان هایی می توان مطرح كرد؟
پرسش ها باید، به دو زبان: فارسی یا انگلیسی، درج شوند.
- این خدمات چه روزها و ساعت هایی ارائه می شود؟
استفاده از این خدمات محدودیت زمانی ندارد و می توان در هر موقع از شبانه روز از آن استفاده كرد. اما خدمات گفتگوی همزمان با كتابداران مرجع مجازی، روزهای اداری (شنبه الی چهارشنبه) از ساعت 10 الی 12 امكان پذیر است.
- آیا امكان ارزیابی پاسخ پرسش های ارسال شده وجود دارد؟
بله، همزمان با ارسال پاسخ فرم ارزیابی برای كاربر ارسال می گردد.
كاربران می توانند در صورت تمایل، به پرسش های این ارزیابی در رابطه با میزان رضایت از مفید بودن پاسخ، زمان ارسال پاسخ و ... پاسخ دهند و در صورت داشتن نظرات، پیشنهادات و انتقادات ما را در ارائه بهتر این خدمات یاری رسانند.